Sanatatea ta / Ce te doare »

VIDEO: Cei mai mari inamici ai creierului

Autor: Sorina Severin | 16 martie, 08:10 | 2 comentarii | 5449 vizualizari

Creierul este unul dintre organele care îi fascinează pe cercetătorii din întreaga lume, modul în care acesta funcționează fiind în continuare un mister. Ceea ce se știe cu siguranță este că anumite activități zilnice sunt nocive pentru creier, deoarece îl îmbătrânesc și îmbolnăvesc prematur.


Chiar și cel mai mic gest pe care-l facem este coordonat de creier, acesta fiind cea mai complexă structură din corpul uman. Este format din nu mai puțin de 100 de miliarde de neuroni, ce formează în jur de 1.000 de legături, care, la rândul lor, pot transmite impulsuri electrice și cu o viteză de 400 de km pe oră. Funcționarea deficitară a creierului duce la destabilizarea întregului organism.

Alcoolul afectează memoria

Este contraindicat să consumi des alcool, pentru că acesta favorizează deshidratarea. În lipsa apei, celulele organismului, inclusiv cele din creier, se regenerează mai greu, ceea ce afectează memoria. În același timp, alcoolul distruge acizii grași, o componentă esențială în structura creierului. Alcoolul în exces poate afecta unele funcții ale creierului, cum sunt vorbirea, memoria și coordonarea.

Nicotina, cea mai nocivă substanță

Printre numeroasele efecte nocive pe care le are fumatul asupra sănătății, este și afectarea funcționării creierului. Substanțele toxice din componența țigărilor omoară celulele roșii, o barieră de protecție a organismului împotriva radicalilor liberi.

Sub acțiunea acestora, neuronii îmbătrânesc prematur, iar legăturile dintre aceștia sunt afectate, motiv pentru care impulsurile electrice se realizează cu o viteză mai mică, iar reacțiile sunt încetinite.

Mai mult, nicotina din țigări duce la îngustarea și la slăbirea venelor și a arterelor și astfel sângele ajunge mai greu la creier, în timp ce riscul de accident vascular cerebral crește. Sunt afectați și fumătorii pasivi, adică cei care doar inspiră fumul.

Poluarea, un inamic nevăzut

Nivelul tot mai crescut de poluare duce la slăbirea sistemului imunitar. Astfel, radicalii liberi din atmosferă degradează celulele creierului. Fumul degajat de mașini sau cel rezultat de la marile fabrici are în componența sa și cadmiu, un metal greu care împiedică organismul să absoarbă necesarul zilnic de zinc.

În lipsa acestui mineral, apar stările de confuzie, depresie, puterea de concentrare scade, precum și pofta de mâncare.

Alimentele bogate în grăsimi, un pericol

Toate alimentele semipreparate sau cele de gen fast-food sunt o sursă de grăsimi saturate, nocive pentru creier. Acestea, împreună cu prăjelile, favorizează creșterea grăsimii din sânge, adică a colesterolului „rău“. În timp, acesta se depune pe vasele de sânge, îngreunând circulația sangvină. Sângele transportă oxigen către creier, iar când circulația lui e perturbată, activitatea neurală se deteriorează.

Stresul, o consecință nedorită a vieții moderne

Chiar dacă medicii ne recomandă să nu lăsăm probleme cotidiene să ne afecteze și să încercăm să ne relaxăm cât mai des, stresul este o componentă nelipsită a vieții de zi cu zi. Acesta crește nivelul de cortizol, un hormon care distruge legăturile dintre neuroni. Astfel, probabilitatea de a suferi de Alzheimer sau de pierderi de memorie este mult mai mare.

Alimente care protejează creierul

Nucile și semințele, întrucât sunt surse de vitamina E
Peștele gras, în special somonul, deoarece conține acizi grași Omega-3
Avocado, pentru că are în compoziția sa grăsimi mononesaturate
Cereale integrale, care au rol în îmbunătățirea circulației sângelui
Fasole uscată, este bogată în glucoză, care este considerată combustibilul creierului
Ciocolata neagră, întrucât are proprietăți antioxidante

Dr. Constantin Tecu
medic primar neurolog, Timișoara

Cea mai importantă şi eficientă metodă de prevenţie a bolilor neurologice este alegerea și respectarea stilului de viaţă echilibrat. Şi aici este vorba, în principal, despre dietă (relaţia dintre nutriţie şi sănătatea vasculară, o dietă bogată în antioxidanţi), activitatea fizică (sportul ajută la creşterea agilităţii conexiunilor între neuroni), emoţiile pozitive (înţelegerea cu prietenii şi familia, socializarea), gestionarea emoțiilor (stresul este unul dintre cei mai mari duşmani ai sănătăţii, pentru că favorizează oxidarea ţesuturilor); consumul moderat de băuturi alcoolice, tutun, cafea etc.

Ideal este să avem o viață organizată, în aşa fel încât să ne putem odihni suficient, să mâncăm variat şi cât mai multe alimente proaspete, și nu procesate, să facem mişcare susţinut cel puţin 30 de minute în fiecare zi şi să folosim cu măsură toate tehnologiile.
 

Comenteaza Tipareste Trimite pe: Yahoo! Messenger
Comentarii »
1 Postat de: Adrian Razvan | 03 octombrie 2014, 01:24
Cursuri afaceri online GRATUIT. Daca vrei sa inveti cum sa castigi cel putin 300 $ pe luna trimite mesajul “Info” la mail : profir_razvan@yahoo.com. Vei primi toate informatiile necesare.Rog seriozitate, pentru ca voi lucra numai cu oameni corecti, seriosi, harnici si perseverenti si care stiu sa astepte rasplata interziata. Drumul este lung si sigur, dar asigura stabilitatea financiara pe viata.
2 Postat de: Teodora | 03 octombrie 2014, 04:33
Locuri de munca urgente! Incheiati imediat contract legal si incepeti rapid o activitate noua, usoara, serioasa si profitabila! Foarte multi oameni au inceput deja sa lucreze! Seriozitatea noastra este absoluta! Primele castiguri au fost deja acordate! NU este joc piramidal sau MLM! Avem nevoie de operatori online care sa lucreze 3 ore pe zi si sa castige 300 dolari lunar! Pentru a afla detalii,trimiteti textul "Info" la adresa de email: teodoraartemiza@gmail.com
Adauga un comentariu »