Familia ta / Sarcina »

Ce alimente nu sunt indicate gravidelor

Autor: Daniela Purcaru | 18 februarie, 10:40 | 1 comentariu | 426 vizualizari

Mai mult decât oricând, în sarcină este nevoie de o atenție mai mare față de hrana consumată. În vreme ce unele alimente trebuie consumate cu moderație, altele trebuie evitate. Îți spunem de ce.


Alimentaţia din timpul celor 9 luni de viaţă intrauterină este foarte importantă pentru bebe. Există o serie de alimente pe care viitoarea mamă trebuie să le evite, pentru că-i fac rău nu doar ei, ci mai ales fătului.

În schimb, amândoi au nevoie de proteine (lapte, iaurt, carne de pui sau peşte), grăsimi mononesaturate (nuci, seminţe), vitamine, în special B9 (acid folic) şi minerale ca fierul și calciul. Se pot procura ușor din fructe și legume dacă sunt consumate între 2 şi 4 porţii pe zi din fiecare. În sarcină, nu este nevoie să mănânci pentru doi, așa cum se spune în popor, ci să te hrănești mai sănătos.

La ce să fii atentă

Proteinele sunt necesare în sarcină, întrucât dau energie mamei și asigură dezvoltarea creierului și a musculaturii copilului. Totuși, e nevoie de o atenție sporită privind alimentele bogate în proteine.

Medicul ginecolog Dumitru Gafițanu afirmă: „Fructele de mare trebuie evitate din cauza riscului de toxoplasmoză, iar afumăturile pot fi contaminate cu listeria, un microb care, prin trecerea placentei, poate afecta fătul.

Pateul din carne insuficient preparată termic poate transmite infecții cu salmonella sau Listeria, care influențează în mod negativ dezvoltarea fătului“. Mai mult, pot transmite infecția cu Listeria ouăle crude sau care n-au fost gătite îndeajuns, alături de brânzeturile moi, precum feta ori cele cu mucegai, care conțin lapte nepasteurizat.

Atenție! Pe toată durata sarcinii, trebuie acordată o mare atenție modului în care este preparată carnea, pentru că una gătită prea puțin poate conține bacterii precum E coli, Salmonella, Listeria.

Peștele de dimensiuni mari conține mercur

Consumul de pește în sarcină ar fi bine să fie mai mare decât de obicei datorită faptului că sunt sursă de acizi grași, esențiali pentru dezvoltarea cerebrală a copilului.

Cum acești acizi nu sunt produși în mod normal de organism, trebuie procurați prin intermediul dietei mamei. „Acizii grași Omega-3 reduc riscul de naștere prematură, dar scad șansele de a face astm sau alergii după naștere“, indică medicul Gafițanu. Atenție, însă, la tipul de pește ales!

Cel afumat sau refrigerat poate cauza infecție cu Listeria, iar cel de dimensiuni mari (rechin, pește spadă, macrou rege), mâncând pești mai mici, are o durată de viață mai mare și acumulează în mod repetat cantități mari de mercur. Substanța, odată ajunsă la făt, îi afectează dezvoltarea neurocerebrală. Sunt recomandați peștii mai mici, somon, păstrăv, sardine.

Și unele băuturi fac rău fătului

Consumate în primul trimestru de sarcină, cofeina și ceaiul negru accelerează ritmul cardiac al fătului, provoacă palpitații și hipertensiune mamei. În completare, medicul Gafițanu avertizează: „Cafeina în cantități de peste 20 mg pe zi în trimestrul I de sarcină poate crește riscul de avort spontan.

De aceea, este recomandabil consumul cu ponderație, cu atât mai mult cu cât cafeina este un diuretic semnificativ, care poate conduce la eliminarea de apă și calciu“.

Nici ceaiul verde n-ar trebui să se găsească în dieta unei gravide, pentru că duce la o absorbție deficitară de acid folic. Cu atât mai mult trebuie evitat alcoolul care, indiferent de cantitate sau de tip, poate duce la apariția unor anomalii în dezvoltarea fătului.

Știai că...

...ananasul favorizează avortul în trimestrul I de sarcină? El conține o enzimă denumită bromelaină care are un efect de înmuiere a colului uterin. Totuși, acest risc e present dacă se consumă 7 fructe pe zi.

...rozmarinul și uleiul de rozmarin în cantități mari pot să provoace contracții uterine? Cantitatea în care este folosit pentru uz culinar n-are efecte adverse, dar nu se recomandă sub formă de ulei.

...preparatele de tip fast-food au un nivel ridicat de sare, grăsimi, aditivi. Este nevoie de 300 de calorii în plus pe zi, față de necesarul obișnuit (2.000-2.500), dar procurate din surse sănătoase.

Dr. Dumitru Gafițanu, medic primar obstetrică-ginecologie, Centrul Medis, Iași

Uleiul extras din semințele de in conține un acid gras esențial denumit acid alfa linoleic. Acesta are un rol important atât în dezvoltarea globală a fătului, cât și în dezvoltarea sa cerebrală.

Cu toate acestea, există un studiu care indică faptul că uleiul de semințe de in consumat în sarcină în trimestrele 2 și 3 crește riscul de naștere prematură. În acest context, este recomandat consumul de semințe integrale sau de vegetale care conțin acizi grași esențiali în cantități mai mici.

Comenteaza Tipareste Trimite pe: Yahoo! Messenger
Comentarii »
1 Postat de: Tabita | 18 februarie 2016, 09:38
Venituri imediate, din prima luna! 100-285 de euro lunar! Va oferim o posibilitate de a colabora cu noi si de a lucra part-time sau full-time, in asa fel incat sa puteti castiga imediat bani, 100 de euro lunar (part-time) sau 285 euro lunar (full-time), din prima luna. Activitatea este usoara si placuta. Cerem seriozitate maxima! Cand doriti mai multe informatii, contactati unul dintre membrii echipei noastre, la una dintre adresele noastre de email: tabita_podea@yahoo.com
Adauga un comentariu »