Stil de viata&dieta / Nutritie »

Alimentația anticolesterol: ce ne recomandă specialiștii

Autor: Claudia Georgevici | 19 martie, 10:00 | 8 comentarii | 2370 vizualizari

Dieta echilibrată, săracă în grăsimi de origine animală, este prima recomandare a medicului pentru persoanele cu dislipidemie. Adoptând o astfel de alimentație valorile grăsimilor în sânge se pot normaliza, evitându-se inclusiv administrarea de medicamente.


De ce principii trebuie să ții cont

-    Limitează sau evită consumul de grăsimi de origine animală (saturate), care cresc nivelul colesterolului „rău“: carne, brânzeturi, unt, mezeluri.

-    Mizează pe grăsimile „bune“: polinesaturate (ulei de soia, de floarea-soarelui, de porumb – sursă de acizi grași Omega-6 și ulei de pește, bogat în acizi grași Omega-3) și mononesaturate (nuci, arahide, ulei de măsline). „Grăsimile vegetale mononesaturate şi polinesaturate de calitate şi în cantităţi moderate trebuie să reprezinte majoritatea grăsimilor consumate“, recomandă medicul Adrian Copcea.

-    Limitează și consumul de grăsimi vegetale hidrogenate. Prin procesul de higrogenare, uleiurile vegetale sunt solidificate la temperatura camerei. Grăsimile hidrogenate sunt prezente în produsele fast-food, produsele de patiserie, margarină, dulciuri.

-    Consumă pește de 2-3 ori pe săptămână (macrou, somon, ton, hering).

-    Taie de pe listă și alcoolul și zahărul, care nu oferă nutrimenți, dar conțin multe calorii.  

-    Include zilnic în dietă cereale integrale, legume și fructe. „Consumul de fructe şi legume trebuie încurajat la persoanele cu hipercolesterolemii, atât datorită acțiunii directe asupra colesterolului, cât şi altor efecte prin care ele scad riscul bolilor cardiovasculare“, afirmă medicul Adrian Copcea.

O ultimă mare categorie, şi cea mai nocivă, este constituită de grăsimile trans, care, în cele mai multe cazuri, provin din hidrogenarea industrială a uleiurilor vegetale (la origine mono- sau polinesaturate). Aceste grăsimi se găsesc în margarină, multe produse fast-food şi de patiserie, unele prăjituri, biscuiţi şi alte dulciuri.

Compuși de origine vegetală, care nu pot fi digerați, fibrele sunt o sursă de nutrimenți valoroasă pentru corp. Pe lângă avantajele privind îmbunătățirea digestiei, fibrele ajută și la scăderea grăsimilor din sânge.

Acest beneficiu este conferit mai ales de fibrele solubile. Ele se transformă într-un compus de consistență vâscoasă în urma contactului cu apa, care poate capta colesterolul, limitând, de asemenea, și absorbția glucidelor.

Fasolea, broccoli, spanacul, merele, dovleceii, portocalele, bananele, perele, fulgii de ovăz, morcovii și pâinea integrală sunt surse de fibre solubile. Într-o alimentație echilibrată, doza zilnică de fibre trebuie să fie 30-35 g.   

Știai că...
...un consum zilnic de 3 g de fibre solubile ajută la scăderea cu 10% a nivelului colesterolului?


Dr. Adrian Copcea
medic primar diabet, nutriţie, boli metabolice, Centrul Medical Asteco, Cluj-Napoca

Măsurile nutriţionale în hipercolesterolemie constau, în principal, în reducerea grăsimilor saturate. În acest sens, se recomandă fie limitarea cantităţilor de grăsimi saturate de origine animală: mezeluri, carne grasă, grăsimi animale (unt, smântănă), brânzeturi şi alte lactate, fie selectarea alternativelor cu conţinut redus de grăsime.

De asemenea, este foarte important ca persoanele cu hipercolesterolemie să evite consumul alimentelor care conţin grăsimi „ascunse”, în mod special grăsimile hidrogenate, menţionate pe etichete ca grăsimi trans.

Acestea se găsesc în anumite tipuri de margarine sau creme tartinabile, produse de patiserie, prăjituri sau gustări preambalate. Per total, grăsimile este bine să nu furnizeze mai mult de o treime din energia zilnică.

Cât colesterol conțin alimentele

Aliment (100 g)    Colesterol (mg)

Creier de vită          2350
Gălbenuș      500
Caviar    440
Ficat de porc    420
Ficat de vită    265
Brânză grasă de vaci    320
Unt    250
Cașcaval    190-200
Brânză topită    150
Carne de vacă    120 – 130
Lapte integral de vacă    110
Iaurt simplu    4

Câte ouă poți consuma

Aliment valoros în cadrul unei diete echilibrate, oul este bogat în proteine de calitate superioară, în vitamine (A, B12) și minerale (seleniu, calciu, fier, fosfor). Totuși, oul a fost adesea sursă de controverse vizavi de prezența acestui aliment în dieta celor cu dislipidemii.

Părerile nutriționiștilor sunt împărțite în ceea ce privește numărul de ouă pe care le pot consuma cei cu valori mari ale grăsimilor din sânge. Cei mai stricți recomandă limitarea la 2-3 ouă pe săptămână, în vreme ce alții indică un consum maxim de 1 ou pe zi.  

Ce mănânci dacă ai trigliceridele mari

Un nivel mare al trigliceridelor implică, pe lângă necesitatea reducerii grăsimilor, și limitarea dulciurilor concentrate și a alcoolului.

„Zahărul, mierea, sucurile şi dulciurile care le conţin au un impact major asupra trigliceridelor, la fel şi alimentele cu un indice glicemic ridicat. Evitarea prăjelilor, sucurilor, patiseriilor şi dulciurilor industriale cu zahăr are un efect spectaculos de scădere a trigliceridelor. Cel mai adesea, spre deosebire de hipercolesterolemie, efectele regimului alimentar sunt majore în hipertrigliceridemii, dar, în mod similar, dacă regimul nu aduce rezultatele aşteptate, pot fi adăugate medicamente. Suplimentarea grăsimilor Omega-3 este o măsură ce poate completa un plan nutriţional corect“, potrivit medicului Adrian Copcea.

Comenteaza Tipareste Trimite pe: Yahoo! Messenger
Comentarii »
1 Postat de: Dorina | 19 martie 2016, 12:25
Bani urgent, din prima lună! Ai acum in fata o oferta super-serioasa! Iata si de ce: pentru ca numai aici poti sa castigi bani imediat, din prima luna, fara sa recrutezi oameni, fara sa construiesti retele, doar cu o activitate eleganta si simpla! Cere acum mai multe detalii la email: cochintudorina@yahoo.com
2 Postat de: Stelian | 19 martie 2016, 13:36
Castiguri online! Cautam urgent colaboratori care vor sa castige comisioane prin colaborare la domiciliu! Oferta este pentru toate localitatile tarii. Lucrati in timpul liber sau full-time, la alegere. Activitatea este foarte usoara. Cerem si oferim seriozitate maxima! Pentru mai multe informatii, solicitati acum detalii unuia dintre membrii echipei noastre, la una dintre adresele noastre de email: steliantudor24@yahoo.com
3 Postat de: Dorina | 19 martie 2016, 23:10
Castiguri rapide, cu o metoda interesanta! Deja aceasta metoda de facut bani rapid a facut valva si functioneaza minunat de bine! Nu e nevoie sa recrutezi oameni sau sa faci ceva foarte complicat! Pur si simplu castigi bani! Pentru mai multe detalii, cauta-ma acum la adresa de email: cochintudorina@yahoo.com
4 Postat de: Carmen | 20 martie 2016, 08:28
Acum! Castigati bani din prima luna! 100-285 de euro lunar! Vrem sa colaboram numai cu oameni extrem de seriosi, doritori sa castige 100 de euro lunar (part-time) sau 285 euro lunar (full-time), din prima luna, intr-o activitate lejera si interesanta, in timpul liber sau full-time. Cand doriti mai multe informatii, contactati unul dintre membrii echipei noastre, la una dintre adresele noastre de email: carmen_otilia@yahoo.com
5 Postat de: Vasile | 20 martie 2016, 10:28

Sistem nou de lucru acasa! Pentru timpuri moderne, metode moderne de castig! Acum exista mijloace pentru toti! Te asteptam in echipa noastra! Iti oferim instruire gratuita si de cea mai buna calitate, precum si un sistem performant de completare in timpul liber a veniturilor tale. Trebuie doar sa te hotarasti acum! Cere mai multe informatii la adresa de email: vasile_acu@yahoo/com
Pagina comentarii: 
Adauga un comentariu »